torsdag 31 maj 2012

Ivösjön

Slutade jobba lite kl 4 i går, körde direkt in till Kristianstad och köpte lite jiggar/dropshot jiggar. Åkte vidare ut till Jonas och vi började packa båten. Såg fram emot att testa den nya elmotorn som Jonas vann på fisketävlingen i Finjasjön.

Väl framme i Ivö så börjar vi diskutera vilka wobbler vi ska köra på och då kommer vi fram till att glindra med små vobbler och sen stanna när vi har någon känning och köra lite dropshot på stället.
Själv så tar jag endast med mig mitt dropshot spö som jag även tänkte att det går bra att glindra med små vobblers med.

Börjar med att jag tar en Abborre på glinder, stannar och tar en till på dropshot. Allt kändes ändå lite trögfiskat då det bara var enstaka Abborrar som högg.

Glindrade en bit och ännu en borre hugger. Samma som innan så knyter vi om till dropshot. Jag plockar en borre till och Jonas tittar på mig med ledsna ögon.

Jonas:
- Sån jävla tur!

Vi fortsätter och kör upp på en brand som går upp till 1,5m, väl uppe så känner jag hur min går i botten. Börjar veva upp och Jonas frågar om han ska stanna. Nej nej säger jag och vevar på. Halvägs in till båten känner jag att det bara tar tvärstopp. Botten? Nej!! jag känner 2 stora knyckar och linan bara rusar iväg. Snacka om vilken böj jag hade på mitt dropshot spö med denna på.

Vågar inte sätta allt för stor press på han då jag körde med klent spö och liten wobbler vilket menas med grymt små 3-krokar.

På väg in till båten så bjuden Gäddan på ett av dom snyggaste hoppen jag har sett. Varför är man inte redo med kameran då?

Får in fisken till båten och så fort han ser oss så sticker han utav bara den!!
Vi glodde ner i rullen och skrattade. Nu får han f*n stanna! När det var 1/3 av lina kvar i spolen så sa jag till Jonas att vi får nog köra efter. Fisken stannar precis när jag säger detta och då tänker vi inte mer på det.

5 minuter senare när både jag och gäddan är lite sletna bjuder han på ännu ett hopp men då kom endast halva Gäddan upp och jag ser hur han spottar ut en två 3-krokar.

Får in han ännu en gång till båten och då är han trött. Jonas plockar upp han och vi tänker på vad vi sa när vi sjösatte båten.


-Vågen ligger kvar i bilen.
- Jaja, det är längden på Abborren som räknas.

Tar 2 snabba kort och sen fick han simma tillbaka. Denna fisken leder roligaste fighten 2012, så jag bockar och bugar och hoppas vi ses igen!





Gäddan och Abborrarna högg på en Striker Pro Trigger och färgen var Parrot. Denna wobbler är 4cm, väger 5g och flyter.

Jiggen jag använde på dropshot var en 9cm lång gul sak.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar